Etika realitního makléře aneb peníze až na druhém místě

Na realitním trhu působí spousta makléřů, kteří tlačí klienta do složení rezervační zálohy, aniž by to pro něj bylo výhodné. Zatéká v bytě, je tam plíseň? Nevadí, schováme to, místo rychle nastříkáme savem. Není u pozemku příjezdová cesta? Nic o tom klientovi neřekneme, nějak se to poddá. Hlavně ať složí zálohu a máme ho v kapse! Šokuje vás podobné smýšlení? Mě také. Ovšem právě takhle uvažuje až polovina realitních makléřů v České republice. Byl bych rád, kdyby svoje myšlení změnili. Proč?

Klientova spokojenost?
Vezměte si tento případ: Vrácení zálohy. Situaci, kdy jako makléř uznáte chybu a klientovi, který depozit uhradil, máte uznat nárok na vrácení peněz. Jak se zachováte? Uděláte vše pro to, aby peníze dostal hned druhý den po podpisu dohody zpět a dorazíte na schůzku ještě s omluvou v podobě láhve vína? Ano, to byste měli. Spousta makléřů však pracuje pro provizi, ne pro klienta. Proto, když slyší, že klient chce rezervaci vrátit a odstoupit od realizace obchodu, se všemožně vykrucují. Vymýšlejí různé důvody, jak vše oddálit. Že za nic nemůžou, že vina je na straně klienta (jedno zda prodávajícího nebo kupujícího). A když už není zbytí a rezervace se tak jako tak vrátit musí? V tu chvíli myslí hlavně na sebe - snaží se její vrácení oddálit, než najdou jiného kupce na nemovitost, aby nemuseli vracet svoji již vyplacenou odměnu. A pokud není hned žádný další kupec k mání? Pak vrácení peněz nenápadně zdržují a protahují na další měsíc, aby nemuseli vracet výplatu teď hned. Příští měsíc přeci něco už prodají a vše se srovná.


A dost!
Práce realitního makléře není lehká. Naopak je to tvrdý chleba. Navíc pověst profese realitního makléře není kvůli uvedené praxi valná. A to práci seriozním makléřům značně ztěžuje. Makléři, kteří nevidí v první řadě coby cíl úsměv na rtech klienta, by se měli zamyslet nad tímto: Spokojený klient Vás může doporučit dál, zmínit se o své spokojenosti svým dalším známým. Ten nespokojený vás naopak popíše jako nespolehlivého úplně všude a všem. V práci, v hospodě, v rodině, na poště… Povypráví o nepříjemné zkušenosti s vámi minimálně padesáti lidem proto, aby si dali na vás nebo na realitku, kterou takto neblaze zastupujete, pozor.


Osobní úspěch se skrývá za kvalitní prací
Každý realitní makléř si buduje svoje jméno. Svou pověst. Pokud je dobrá, pak zhruba po dvou, třech letech nemusí volat na takzvané studené kontakty z internetových inzercí. Naopak se na něj klienti s důvěrou a opakovaně obracejí sami. Na druhé straně, špatného makléře jeho nedobré jméno za krátkou dobu dožene. A co vy? Kterým typem obchodníka v realitách se chcete stát? Ano, začátky jsou těžké. Je třeba vydržet, makat první dva roky naplno, často za průměrný příjem. Vynaložená dřina se vám ale vyplatí. Mnohonásobně. Coby nadprůměrný realitní makléř si snadno vyděláte dvakrát až třikrát více než v běžném zaměstnání. Dělat věci pořádně, poctivě se zkrátka nemíjí cílem. Natož v profesi, kde dobré jméno (neboli kvalita odvedené práce) hraje prim. Tak tedy, když už ponesete láhev vína klientovi s omluvou, vzpomeňte si na tento článek. A na to, že své dobré jméno dáváte všanc, je-li vám naopak klient lhostejný.

 

Článek byl zveřejněný na blogu Hospodářských novin

UDĚLÁME PRO VÁS
marketing zakázky
poradenství
finanční služby
právní služby
zjistit vše
Byty Vrchlabí
Nové byty Vrchlabí
Luxusní adresa v podhůří Krkonoš
zjistit vše
ZNÁTE NĚKOHO KDO PRODÁVÁ NEMOVITOST?
Získejte až 10.000 Kč!
zjistit vše
KARIÉRA
Nastartujte svou kariéru s nejrychleji rostoucí realitní kanceláři v ČR.
zjistit vše

NAPSALI O NÁS - realityIQ v médiích